TIPS PEMELIHARAAN LAT KETIKA BERCUTI

22:43 Luke Lobster Malaysia 0 Comments


Musim Cuti panjang akan tiba. Apa yang terjadi sekiranya harus meninggalkan LAT dalam beberapa hari, misalnya percutian atau melancong?

Berikut Tips pemeliharaan LAT ketika bercuti:

1. Sebelum meninggalkan LAT, pastikan kualiti air perlu baik dan bersih, bila perlu lakukan penggantian air sebelum kita tinggalkan

2. Untuk makanan LAT, LAT masih tahan hidup 3 - 4 hari tanpa makanan, boleh di rasa kurang dapat memberikan makanan hidup seperti cacing Sutera, namun pastikan pemberian cacing sutera tidak berlebihan, kerana boleh saja akibat cacing sutera yang terlalu banyak malah menjadi membazir, cacing sutera boleh mati sehingga memburukkan kualiti air, agar cacing sutera boleh awet, letakkan cacing sutera di dalam pinggan makan, dengan pasir yang bersih, sehingga cacing dapat bersembunyi di dalam batu dan pasir, jadi cacing sutera dapat bertahan lama, tidak sekali habis di makan LAT.

3. Untuk pemeliharaan di dalam kolam, boleh menggunakan kangkung yang masih ada akarnya, sehingga kangkung boleh hidup, jadi makanan LAT di dalam kolam selama kita bercuti.

4. Sebelum pergi juga pastikan kabel pam dan hos pengudara tertutup sehingga LAT tidak kabur selama kita tinggal pergi, bila perlu tutup bahagian atas akuarium ataupun kolam.

5. Kurangkan ketinggian Air Penjagaan, Ketinggian Air penyelenggaraan selama kita tinggal pergi cukup antara 10 sentimeter hingga dengan 20 sentimeter saja,pentingnya mengurangkan ketinggian air untuk menjaga LAT dapat bertahan bila ternyata mati lampu selama kita bercuti.

6. Matikan Lampu aquarium ataupun Lampu Bilik, LAT lebih selesa dalam kegelapan khusus untuk penyelenggaraan di Aquarium atau Tank, untuk pemelihararaan di dalam kolam tidak perlu, kerana kangkung yang kita tebar sebelumnya memerlukan cahaya matahari untuk tumbuh.

7. Pastikan tidak ada LAT yang sakit selama kita tinggal, bila ada lebih baik di kuarantin dan di pelihara di aquarium atau bekas berasingan, sehingga tidak menjangkiti LAT lain.

Tips di atas hanya untuk bercuti kurang dari seminggu, bila anda berniat meninggalkan LAT untuk tempoh 2 minggu atau lebih, cari orang yang boleh  merawat LAT tersebut, atau bawa saja LAT ikut bercuti sekali =P


Semoga artikel ini bermanfaat bagi yang mempunyai lobster air tawar.
Untuk keterangan lanjut hubungi 011-2723 6417

0 comments: