PETERNAKAN LOBSTER AIR TAWAR DI RUMAH

19:29 Luke Lobster Malaysia 7 Comments

Lobster Air Tawar merupakan spesis air yang cukup mudah untuk ternakan. Harganya yang cukup tinggi, membuat ternakan lobster air tawar menjanjikan keuntungan bila dilakukan dengan teknik yang betul. Habitat asal Lobster Air Tawar adalah di sungai dan di paya-paya serta tasik. Media untuk menternak udang air tawar ini sangat berlainan. Pada umumnya Lobster Air Tawar dipelihara secara extensif pada kolam tanah. Pada penyelenggaraan secara extensif petani hanya menaruh indukan pada kolam tersebut pada masa berkala kolam tersebut dikeringkan dan udang yang sudah memenuhi saiz komersial akan dijual dan selebihnya akan dikembelikan ke kolam tanah tersebut. Secara intensif petani mula memberi makanan ke dalam kolam dengan berbagai makanana seperti sayur-sayuran termasuk makanan komersil.
    
Ladang atau Penanaman secara intensif memberikan hasil yang lebih baik berbanding secara extensive. Media lain yang sering digunakan adalah kolam simen atau kolam fiber (Tank). Kolam simen dan kolam fiber ini banyak digunakan untuk membesarkan anak sampai berat kira-kira 5 cm. 

Penyelenggaraan lobster air tawar sangat cepat dan mudah, tidak seperti udang windu (giant tiger) atau udang galah yang relatif lebih sedikit dan rumit. Orang awam pun boleh melakukannya sendiri baik dalam skala usaha kecil maupun besar. Dengan sedikit modal dan kemahuan yang kuat, setiap orang dapat memelihara lobster air tawar. Lobster air tawar tidak mudah diserang penyakit. Asalkan keperluan makanan, kualiti air, dan keperluan oksigen dipenuhi maka lobster dapat tumbuh dan berkembang biak dengan cepat. 

Jika dilihat dari iklim dan kitaran musimnya, Malaysia mempunyai potensi yang sangat besar untuk melakukan ternakan lobster air tawar sepanjang tahun. Lobster air tawar yang umumnya bertelur 4-5 kali dalam setahun dapat dimanfaatkan secara maksimum. Selain keadaan iklim yang sangat menyokong, sumber makanan semula jadi bagi lobster tersedia cukup banyak di alam dan mudah diperoleh. Dengan makanan semulajadi tersebut, udang galah akan tumbuh dengan cepat. Oleh kerana penyelenggaraan lobster tidaklah sukar maka perniagaan ini boleh digunakan sebagai usaha sampingan.





Lobster air tawar adalah hasil dari home breeding Luke Lobster.
Semoga artikel ini bermanfaat bagi yang mempunyai lobster air tawar.
Untuk keterangan lanjut hubungi 011-2723 6417

7 comments:

  1. Bro nak tanya, nak cecah 100g pada usia berapa? Ada yg saya tgk tu 300g - 500g tu brapa tahun plak nk bela dalam kolam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menjual LOBSTER AIR TAWAR (Crayfish) "READY STOCK"
      10-15/15-20/20-25/25-30 E/kg. Bisa sistim kontrak mingguan.
      Silahkan hubungi :
      EXPORTIR Anto JBL
      (Jaya Bahtera Lestari)
      Jakarta - Indonesia
      +6282310582889

      Delete
  2. Menjual LOBSTER AIR TAWAR (Crayfish) "READY STOCK"
    10-15/15-20/20-25/25-30 E/kg. Bisa sistim kontrak mingguan.
    Silahkan hubungi :
    EXPORTIR Anto JBL
    (Jaya Bahtera Lestari)
    Jakarta - Indonesia
    +6282310582889

    ReplyDelete
  3. Bengong....orng tnye pasl lobster..dia bgthu pasal aki zyeh maulana...omomng2 kosong looorrrrr....

    ReplyDelete
  4. Orang tanya lobster lah.. Ini cerita benda mengarut.

    ReplyDelete